? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, May 15, 2009

Selamat Hari Guru...

Salam perpaduan. Selamat pagi cikgu-cikgu. Cikgu atau guru? Perkataan berbeza yang sama makna. Kalau saya silap harap cikgu BM tolong betulkan. Hari ini 16 Mei 2009. Alhamdulillah hari kita la... Bersyukur Allah tentukan saya jadi guru. Saya ingin kongsi pengalaman bersama agar boleh dijadikan iktibar untuk rakan-rakan yang membaca blog saya ni.
Kisahnya bermula begini, empat hari lepas seorang lelaki menelefon, saya fikir mungkin ada rakan-rakan cikgu yang ada urusan dengan saya maka saya layan dengan baik. Tetapi niat orang tu lain, nak berkenalan dan nak kahwin dengan saya. Saya jadi pelik dan naik hairan, siapa lelaki ini. Beliau mendakwa telah lama mengenali saya melalui anak buahnya yang saya ajar dan kakak angkatnya yang mengajar di sekolah saya.
Sebagai guru, kita mempunyai ciri-ciri suka mendengar, memerhati, menerangkan, menyelesaikan masalah, memberi peluang dan macam-macam lagi. Ditambah lagi sifat suka menyiasat dan sifat ingin tahu yang kuat maka saya setuju untuk berjumpa. Macam-macam pemerhatian, inferens dan kesimpulan yang saya dapat. Maklumlah guru kimia. Antaranya seperti berikut:
1. Ada atau mungkin ramai orang beranggapan ibu tunggal seperti saya 'desperate' mendambakan suami.
Telah hampir 9 tahun saya memegang gelaran 'ibu tunggal'. Tiada masalah pun. Alhamdulillah Allah izin saya capai cita-cita untuk menjadi GC suatu hari nanti.Saya tanamkan tekad ini dalam hati ketika 'tersungkur' disingkirkan suami dulu. InsyaAllah saya akan sambung pelajaran peringkat sarjana julai ini.
2. Ramai orang yang tidak jujur dan ikhlas mengintai guru-guru dan melihat sebagai lubuk emas. Bukan kerana ilmunya tetapi kerana duitnya. Sebagai guru, kita bukan ada terlalu banyak duit tetapi kedudukan kita agak kebal di waktu kemelesetan ekonomi ni. Maka berhati-hatilah.
3. Biasanya orang lelaki (yang sengal) sebelum dapat puji kita melambung tinggi tapi bila tak dapat mula kata kita macam-macam. Garang, ego, tak pandai hormat orang, berlagak dan cakap nanti tiada siapa nak kat kita lagi.Siap doa Allah akan balas perbuatan kita sebab tolak dia. Dia keliru kot siapa yang tentukan jodoh dan rezeki orang. Yang penting duit saya tak terlepas kepada lelaki sengal ni. Maaf ya kepada semua lelaki-lelaki yang baik dan bertanggung jawab. Saya tahu anda wujud dan saya mengenali ramai lelaki-lelaki baik dan bertanggung jawab ni. Saya hormati anda semua sebagaimana anda menghormati wanita.
4. Ingat dan berserah kepada Allah selalu. Alhamdulilah setakat ini Allah lindungi saya daripada lelaki-lelaki durjana. Saya yakin kurnia Allah Maha Luas dan Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk hambaNya. Orang yang bahagia bukanlah yang memiliki semua benda tetapi orang yang mensyukuri dan menghargai apa yang Allah beri. Saya mungkin dilihat tidak bahagia kerana tiada suami, terpulanglah..orang yang tidak bahagia boleh berjaya ke? Mungkin orang tak lihat apa yang saya ada sebagai kejayaan. Kejayaan adalah sesuatu yang abstrak. Bergantung dan mengikut kemampuan masing-masing. Dapat melipat kain setiap kali diangkat dari ampai pun satu kejayaan kan?...
5. Kepada semua rakan-rakan guru yang pernah gagal bercinta atau gagal dalam rumahtangga, usah putus asa dengan rahmat Allah. Allah ambil yang tidak baik dari kita untuk memberikan sesuatu yang lebih baik. Renungkanlah...

Akhir sekali, 'GURU PEMBINA NEGARA BANGSA'....kitalah tu....jumpa lagi..Selamat Hari Guru...

0 comments: