? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, May 24, 2009

Kehidupan...

Salam untuk semua pembaca budiman. Ruangan kali ini saya ingin berkongsi pengalaman dan pandangan tentang lelaki, perempuan, pertemuan dan perhubungan.
Pada ruangan lepas, saya ada bercerita tentang seorang lelaki yang boleh dikategorikan gelojoh (maaf kepada lelaki). Mengaku mengenali saya dan sebelum berjumpa sudah ajak berkahwin. Gila! Ini bukan zaman datuk nenek kita yang orang perempuan terima pinangan tanpa mengenali siapa lelaki tersebut terutama wanita seperti saya yang pernah melalui alam rumah tangga yang penuh liku dan mengenali ramai lelaki (kenal sebagai rakan sekerja). Kata seorang teman rapat," You kenal ramai tuan haji, mana boleh orang tu ambik you just like that!". Saya tergelak besar mendengarnya. Kedengaran lucu tapi ada benarnya. Bukanlah bermaksud tuan-tuan haji tu semua boyfriend saya tapi bermaksud saya mengenali ramai lelaki-lelaki baik yang sama-sama dalam bidang perguruan dan memahami tugas guru maka saya perlu pertimbangkan lelaki bagaimana yang sesuai sebagai calon suami agar pisang tidak berbuah dua kali.
Perkenalan dengan lelaki tersebut cukup tiga hari sahaja. Saya tamatkan dengan segera. Gerak hati mengatakan lelaki tersebut tidak jujur. Benar dan tepat. Hasil perkongsian maklumat bersama rakan-rakan lain, lelaki tersebut mencari wanita berkerjaya yang telah mantap tetapi belum bersuami atau bersuami lagi untuk dijadikan mangsa. Tentu sekali wangnya. Seorang guru wanita telah ditipu sebanyak RM130,000.00 hasil perkenalan 3 minggu. Itu yang dapat kami kesan, maka dengan segera kami sebarkan sms untuk membantu rakan-rakan lain agar tidak tertipu. Khabarnya lelaki tersebut dalam perhatian pihak polis.
Bagaimana guru tersebut boleh tertipu? Kesian dan simpati. Tidak dinafikan lelaki penipu tadi bijak memanipulasi wanita dengan kata-kata. Untuk wanita yang tidak pernah bersuami atau mungkin tidak pernah memiliki teman lelaki akan cepat terpedaya. Antara tipu helah lelaki tersebut:
1. Membahasakan diri sebagai ‘abang’. Geli geleman dan rasa nak termuntah.
2. Memanggil mangsa sebagai ‘sayang’. Berbulu rasa telinga..
3. Memuji-muji mangsa sebagai cantik, baik dan pemurah dari segi wang ringgit.
4. Menunjuk-nunjuk wangnya yang banyak dan menebal.
5. Cuba membelikan mangsa hadiah berupa barang kemas menggunakan kad kredit mangsa dan menyatakan akan memberi wangnya kepada mangsa untuk membayar kad kredit tersebut.
6. Merayu untuk berjumpa lagi.
7. Mengaku sebagai seorang kontraktor dan ada syarikat sendiri di KL.
8. Mengaku bujang. Jangan lupa itu adalah elemen penting menipu wanita.
9. Cuba mengawal mangsa agar setia sebagai kekasih dan isteri.
10. Apabila tempoh lama perkenalan berlaku, memujuk mangsa meminjamkan wang kononnya syarikat bermasalah.
11. Menghalang mangsa daripada membawa rakan ketika berjumpa.
12. Mengadakan perjumpaan bukan di khalayak ramai. Bimbang di kesan.

Sebenarnya lelaki yang baik dan ikhlas tidak akan terburu-buru atau gelojoh. Lelaki yang baik, yang mendirikan solat, kenal diri dan ingat Allah tidak ada ciri-ciri di atas. Seperti En. Abd. Jalil Ali menulis dalam bukunya ‘Teh Tarik Kurang Manis’: Cinta tidak perlu di ucap tetapi dapat dirasa terus ke dalam hati. Lelaki yang baik tidak akan mengambil kesempatan dalam apa bentuk sekalipun samada wang ringgit atau tubuh badan. Cinta yang tumbuh dari keikhlasan akan dapat dirasa oleh minda dan jiwa. Tidak perlu berjumpa atau menelefon selalu. Tidak perlu ungkapan kata bermadah. Pertanyaan ‘Dah makan?’ pun boleh buat lidah kelu untuk menjawab. Tapi bukan dengan semua orang lidah akan kelu menjawab. Hanya dengan si dia yang istimewa sahaja. Jangan pulak ada orang lain selepas asyik bertanya ‘dah makan?’ saja. Menyampah la pulak nak menjawab. Kalau anda rasa anda bukan si dia, tak payah la nak sibuk-sibuk ‘test market’.

Berbalik kepada lelaki yang berniat jahat tadi, bila saya ‘reject’ dia, berbakul-bakul sumpah dia. Macam-macam dia mengata. Antaranya:

  1. Saya perempuan pemilih sebab tu sampai sekarang tak kawin-kawin.
    Suka hati saya nak jadi pemilih atau tidak. Saya tidak membebankan sesiapa pun. Saya ada rumah, kereta dan kerja tetap. Tidak pernah minta duit pada sesiapapun. Yang dia susah apahal? Tak pernah merengek-rengek minta orang hantar kesana-sini pun. Pandai pergi sendiri malah selalunya ajak orang lain naik kereta saya. Jimatkan ruang meletak kereta dan tentunya bantu rakan jimat petrol. Perbuatan baik akan dibalas baik.
  2. Saya perempuan kedekut. Berkira sangat tentang duit.
    Duit saya woi…suka saya nak beri pada siapa pun. Yang penting bukan pada lelaki jahat seperti dia. Selalunya saya kongsi apa yang saya ada untuk ahli keluarga dan rakan-rakan. Dia siapa nak menilai saya?

    3. Saya berlagak dan bangga dengan diri saya.
    Untuk lelaki seperti dia saya memang perlu menyatakan siapa diri saya. Saya telah berusaha bersungguh-sungguh dan untuk mencapai ke tahap ini bukan mudah. Maka sesiapa yang ‘teringin’ sangat nak hidup dengan saya perlu tahu siapa saya dan bagaimana saya bekerja kerana saya tidak akan mengorbankan apa yang saya ada untuk sesuatu yang tidak berbaloi.

    4. Tuhan akan balas perbuatan saya.
    Kah! Kah! Kah!..saya rasa Allah pasti akan balas perbuatan dia menipu wanita. Tentang perbuatan saya ‘reject’ dia, huh! Allah melindungi saya dari lelaki jahat. Bukankah doa adalah senjata orang Islam?


    Saya faham bukan semua wanita ‘kebal’ untuk hidup tanpa suami. Doa dan minta yang terbaik daripada Allah. Perlu diingat bukan semua wanita bersuami bahagia. Yang memendam rasa lebih ramai. Menjadi isteri tetapi membawa tugas suami amat ramai. Ramai juga yang cemburu dengan golongan seperti saya, Tiada siapa yang minta duit, boleh belanja mengikut kehendak hati, bebas kemana tiada siapa larang. Yang penting tahu menjaga batas agama. Bukan menolak perkahwinan tetapi menolak orang yang cuba mengambil kesempatan. Saya yakin bila tiba masanya, berjumpa orangnya pasti pintu hati akan terbuka. Pada rakan-rakan wanita yang masih solo, jangan terburu-buru, teliti dan pertimbangkan. Jangan nanti yang di kejar tak dapat tapi akhirnya memikul biawak hidup. Biar lambat berjumpa atau singkat waktu bersama tapi kita hidup bahagia. Alah…bukan sedap sangat pun kuih batang buruk tu….

0 comments: