? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, May 23, 2009

Kita adalah.....

Kita adalah apa yang kita fikirkan. Jika kita berfikir untuk menjadi seorang yang positif maka positiflah kita. Sentiasa berbaik sangka dan menilai orang melalui sudut pandangan yang positif. Menerima apa juga tugasan dan arahan daripada ketua atau pihak atasan dengan hati yang lapang dan tanpa sebarang alasan, kita menghasilkan sesuatu yang amat hebat. Pastinya mengharapkan balasan daripada Allah sahaja.

Kita adalah apa yang kita kerjakan. Jika kerja kita menangkap ikan, bukan kerana hobi tetapi sebagai sumber rezeki maka kita dipanggil nelayan. Jika kerja kita menyediakan hidangan maka kita dipanggil tukang masak atau yang lebih profesional dipanggil chef, tidak kira sedap, memenuhi citarasa orang lain atau tidak. Perlu diingat citarasa dan kehendak manusia berbeza. Semalam saya memerhatikan seorang penjual akhbar berketurunan cina. Begitu teliti melipat akhbar dan menyusun kemas di atas meja. Sesekali melayan pelanggan dengan bergerak ke arah kereta, motor atau basikal yang berhenti untuk membeli akhbarnya. Penuh ramah dan beretika kerjanya. Beliau menghormati kerjanya walaupun hanya sebagai penjual akhbar dan saya melihatnya sebagai seorang yang mempunyai harga diri yang tinggi.

Kita adalah apa yang kita pakai. Betul kan? Tidak mungkin seorang guru datang ke sekolah dengan rambut berwarna-warni macam sesumpah atau telinga bertindik dari hujung ke hujung. Pakaian juga menggambarkan siapa kita. Wanita berusia 40an tidak sesuai rasanya berpakaian seperti gadis remaja yang terkinja-kinja macam tak cukup akal. Jangankan pakaian, wanita 40an juga tidak sesuai memakai kasut yang dipakai anak remaja. Janggal kelihatannya. Saya terlihat seorang wanita, mungkin berumur sekitar 45 tahun berpakaian seperti gadis berusia 25 tahun. Hilang keanggunannya...tidak sesuai. Bentuk geografi tubuh dah berubah. Itu hakikat yang semua orang kena terima. Tidak ada manusia yang tidak akan tua.

Kita adalah apa yang kita makan. Tepat dan jelas. Waktu muda kita boleh makan apa saja samada bergula, berlemak dan macam-macam lagi. Apabila usia meningkat, banyak penyakit semakin dekat maka banyak makanan perlu di sukat, banyak juga aktiviti yang perlu disekat. Maka jagalah kesihatan, lakukan senaman dan cari ruang dan masa untuk kebaikan diri sendiri. Memang sukar mencari masa kerana beban tugas yang banyak. Semakin meningkat usia, meningkat juga pendapatan maka tugasan semakin meningkat dan kita amat diharap menunjukkan prestasi yang jauh meningkat. Sekali lagi, cari ruang masa untuk diri sendiri kerana tiada orang lain yang lebih menyayangi diri kita kecuali diri kita sendiri...

Kita adalah.....apa-apa ajalah.... Untuk gorgonzila....(bunyi macam gozila.....)...terima kasih la sentiasa membaca tulisan-tulisan saya dalam blog ni. Setakat meminati tulisan je tidak mengapa jangan meminati orangnya....pening nak layan...

0 comments: