? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Friday, May 29, 2009

Selamat bercuti...

Selamat bercuti. Horey!.....Itu sorakan para pelajar selepas tamat kertas terakhir peperiksaan pertengahan tahun tadi. Semua tersenyum dan lega. Guru-guru juga tersenyum. Sekurang-kurangnya dalam tempoh dua minggu kami tidak perlu hadir ke sekolah berpakaian rasmi dan masuk ke kelas mengikut jadual yang ditetapkan. Sekurang-kurangnya untuk dua minggu ini kami tidak perlu melihat wajah-wajah yang kadang kala mencabar kesabaran kami. Yang saya yakin dan pasti, di rumah guru-guru ada bertimbun-timbun kertas peperiksaan untuk di tanda. Guru-guru hanya tidak perlu ke sekolah secara rasmi tetapi masih lagi menjalankan tugas-tugas rasmi berkaitan sekolah dan pelajar.
Dalam minggu ini, tiga hari saya menjalankan tugas dan tanggungjawab di luar sekolah dan daerah. Isnin dan Selasa pemantauan PBS Sains, Rabu pula mesyuarat panel perunding mata pelajaran di Kluang. Kesemuanya berkaitan P&P dan pentaksiran mata pelajaran Kimia. Letih tetapi amanah yang diberi tetap perlu dilaksanakan.
Pelbagai manusia dan cerita yang saya terima. Ada positif dan ada negatif. Biasalah..adat kehidupan. Yang baik kita jadikan panduan, yang kurang baik dijadikan teladan. Sebagai manusia tiada yang sempurna, terima kelemahan dan kekurangan diri tetapi jangan digunakan sebagai alasan apabila tiada kejayaan yang dicapai. Kita perlu kreatif mencari dan merebut peluang. Daripada perbezaan yang Allah beri pada setiap manusia menjadikan kita semua saling lengkap melengkapi antara satu sama lain.
Khamis, 28 Mei 2009 adalah sambutan hari guru peringkat daerah Pontian. Kad jemputan yang saya terima bersama beberapa orang rakan membuat saya berfikir berkali-kali sekiranya tidak hadir. Kad yang tertera nama khusus untuk saya membuat saya dan beberapa orang rakan GC tidak sampai hati untuk menghampakan jemputan.


Sememangnya guru-guru patut menghadirkan diri lagipun sambutan itu adalah untuk kami. Siapa lagi yang patut mengisi dan memeriahkannya sekiranya bukan guru-guru sendiri. Yang mengejutkan dan menggembirakan saya adalah kehadiran sifu saya yang merupakan bekas GC Kimia Johor. Kini beliau adalah pengarah IPG di Ipoh. Seorang yang hebat. Ketika saya baru mula belajar untuk menjadi guru, beliau adalah salah seorang guru, rakan dan pembimbing. Berada di barisan hadapan dalam subjek kimia. Sekarang saya cuba mengisi dan menjalankan amanah di barisan yang ditinggalkannya. Masih sempat beri saya galakan, ‘teruskan…’. InsyaAllah.
Hari ini pastinya yang dinantikan oleh semua yang bergelar pelajar dan guru. Mengira detik-detik menjelang 12.10 tengahari untuk menamatkan semester pertama persekolahan. Alhamdulillah…. Tiba juga akhirnya peluang untuk melunjurkan kaki dan membetulkan urat-urat saraf yang dah mula tegang. Tiba juga masa untuk saya menyiapkan semua tugasan yang ada dan menarik nafas lega sekurang-kurangnya untuk seketika.
Dan pastinya seseorang telah buat senyum saya tambah lebar dan hati makin kembang untuk menghadapi cuti ini. Selalu memberi keyakinan dan semangat untuk saya terus maju. Indah dan seronok apabila menyedari bahawa kita diingati kan? Tidak kira siapa pun, ingatan daripada seseorang amat berharga. Nikmati setiap saat bahagia yang Allah kurnia. Semoga bahagia akan menjadi milik kita semua....Selamat bercuti....

0 comments: