? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Tuesday, May 19, 2009

Sambutan hari guru dan guru lagi...





Hi...Salam perpaduan...Semalam sambutan hari guru di sekolah. Alhamdulilah semua agak lancar walaupun banyak yang tak berapa nak lancar. Tak mengapa, kami sebagai guru di sekolah biasa ini sedia menerima apa saja seadanya termasuk anak-anak murid yang luar biasa.Sekali lagi kami guru-guru syok sendiri lagi.
Seperti yang dijangka hanya sebilangan kecil yang hadir.Sebilangan besar tidak anggap hari guru begitu bermakna kepada mereka untuk meraikan orang-orang yang begitu gigih berusaha untuk kejayaan masa depan mereka dan untuk memastikan mereka lebih berilmu dan bersedia menghadapi dunia yang lebih mencabar. Jadi tidak hairan jika ramai guru semakin 'malas' untuk ambil tahu hal anak murid mereka.
Mungkin juga tradisi menyambut hari guru di sekolah bersama-sama anak murid perlu diubah. Jadikan hari guru sebagai hari cuti khas untuk guru SAHAJA. Guru-guru TIDAK dibenarkan langsung melakukan tugasan seperti selalu. Hanya berehat dan bersantai sahaja.Lagi bagus guru-guru diberikan kad diskaun untuk pergi merawat diri dan merehatkan minda di spa. Hanya 1 hari sahaja. Huh! Saya yakin ramai mahu menjadi guru.
Anak-anak murid? Mereka kan ada ibu bapa? Untuk 1 hari, cuba pula ibu bapa jaga dan ajar anak-anak mereka di rumah atau mungkin di sekolah. Gantikan peranan guru untuk 1 hari. Mungkin bagus juga sesekali dipanggil ibu bapa yang paling banyak komplen dan tidak puas hati dengan guru-guru agar datang ke sekolah. Jadilah guru disiplin atau apa-apa guru sekalipun. Agak-agak apa jadi?
Sambutan hari guru tahun ni agak sederhana. Maklumlah di zaman ekonomi malap, semua pun jadi malap. Kebetulan Pengerusi Bilik Guru kami orang akaun, hebat dalam percaturan ekonomi. Yang gemerlap adalah baju-baju guru wanita. Sakan bergaya...seronok rasanya..hari kami kan? Jadi apa salahnya satu hari dalam setahun datang sekolah dengan begitu bergaya. Lebih anggun dan glamor daripada seorang bintang. Maklumlah kami bukan lagi lilin. Lampu elektrik? Tidak juga. Kami adalah bintang-bintang yang menyerikan kehidupan di alam persekolahan untuk insan-insan yang dahagakan bimbingan dan panduan untuk menghadapi kehidupan yang penuh cabaran.
Saya tidak mengharapkan hadiah daripada anak murid tetapi apabila pagi-pagi lagi pintu rumah diketuk dan terjongol anak murid di depan muka pintu menyerahkan sejambak bunga...terasa kembang hati. Ada juga yang menghargai gurunya. Terima kasih Amira. Semoga dia akan berjaya dalam apa jua bidang dan urusannya.
Kepada semua anak-anak murid yang masih punya guru dan masih berguru...Hargailah guru..

0 comments: