? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Monday, May 25, 2009

Lasernya....

Salam sejahtera... Terima kasih kepada guest yang tidak mahu dikenali. Jaga maruah rakan sekerja? Saya sedang memikirkannya. Ada ke saya sebut nama rakan sekerja, nama sekolah dan mencemarkan maruahnya dilaman blog saya? Nama saja blog. Perlu difahami fungsi dan kegunaannya, meluahkan idea dan pandangan sendiri. Saya cuma mahu berkongsi pengalaman hidup yang saya lalui. Salah ke?
Bukan tidak menerima pandangan orang lain, saya terima dan memikirkannya. Saya tahu saya dikategorikan sebagai seorang yang 'laser'. Itu sudah lama saya tahu. Malah ada yang dengan jujur dan ikhlas menyatakan "anda laser tetapi laser anda bukan sebarangan atau kepada semua orang. Laser anda kepada yang melakukan kesalahan.". Terima kasih atas pandangan jujur dan ikhlas tersebut. Jadi kepada yang menganggap saya telah menjatuhkan maruahnya bermakna anda pernah terkena 'pancaran laser' saya dan ini bermakna anda telah melakukan kesalahan yang berulang kali. Fikirkan juga la...
Seperti En Azizul Rahman GC GKC katakan, kita selalu suka cakap berlapik, nak jaga hati orang kononnya, kalau dah salah, katakan saja salah. Memang orang Melayu cakap berlapik, semua ada lapik siap bunga-bunga lagi hinggakan apa yang ingin kita sampaikan tak tersampai. Tak difahami dengan jelas. Maka bagi orang yang tak faham atau buat-buat tak faham akan buat lagi apa yang kurang betul. Adakah lebih salah orang yang menyampaikan sesuatu dengan jelas tanpa berlapik-lapik benbanding dengan orang yang asyik mengulangi perkara yang tak berapa betul berkali-kali?
Saya memang bukan jenis wanita berlemah dan berlembut. Jika saya jenis sedemikian saya tidak jadi seperti apa saya jadi hari ini. Bukan berbangga atau berlagak tetapi sememangnya bukan mudah menjadi ibu tunggal atau bahasa lembutnya janda dalam masyarakat Melayu. Seorang lelaki melayu dengan ikhlas menyatakan, masyarakat melayu masih memandang negatif wanita janda yang kematian suami malah lebih negatif kepada janda yang diceraikan suami. Buat apa semua serba tak kena. Saya yang kasar dan laser ni pun ramai yang datang mencuba bayangkan jika saya seorang yang berlemah dan berlembut....pasti ramai tak cukup mulut untuk mengata.
Tentang lelaki melayu yang saya jumpa, beliau beristeri dua. Tahniah. Anda sememangnya hebat. Dari cerita beliau nampak seorang yang adil. Malangnya saya tidak berpeluang bertanya kepada isteri-isterinya. Lelaki sebenarnya tidak boleh berlaku adil. Itu kenyataan suami beristeri dua tadi dan bila ditanya yang mana satu yang lebih disayangi, jawapannya adalah isteri pertama. Terpulang apa pun tujuannya berpoligami, itu ketentuan dan suratan yang tertulis. Saya tidak memandangnya sebagai negatif. Pertemuan saya dengan lelaki ini pun sebagai suratan. Ada sesuatu yang Allah mahu saya fikir dan pertimbangkan. InsyaAllah..saya akan pertimbangkannya apabila telah sampai masanya...
Ada sesuatu yang saya kurang setuju pandangan suami beristeri dua ni. Pandangan beliau yang saya tidak perlu melanjutkan pelajaran ke peringkat sarjana. untuk wanita seperti saya cukuplah hanya ijazah sarjana muda. Orang berkerjaya profesional dan GC seperti saya jika ditambah dengan dengan ijazah sarjana nanti lelaki tak berani nak dekat. Persoalannya, perlukah saya mengorbankan apa yang saya mahu semata-mata kerana lelaki yang entah siapa yang saya belum kenali, yang belum muncul dalam hidup saya dan belum tentu tahu menghargai dan membuat hidup saya dan anak bahagia? Saya tidak akan mengorbankan sesuatu yang saya miliki semata-mata untuk sesuatu yang belum pasti. Tak salah kan? Hak saya. Selama ini pun saya hidup atas kaki sendiri dengan bantuan keluarga. Sekiranya lelaki yang bakal muncul itu ikhlas, maka terimalah saya seadanya. Tidak perlu rasa rendah diri atau rasa nak besarkan ego yang dah sedia besar tu.
Seorang lelaki baik yang saya kenal dan mengenali saya sentiasa memberikan saya semangat dan perangsang untuk saya terus maju dan meningkatkan diri. Dengan lembut sabarnya menyatakan "InsyaAllah boleh...". maka hati mana yang tidak cair? Dan saya sentiasa mendoakan agar beliau diberikan kesihatan yang baik dan terus diberkati Allah sekeluarga. Amin....

0 comments: