? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Sunday, May 17, 2009

Guru dan sambutan hari guru

Salam perpaduan.. Salam sejahtera untuk semua. Esok, hari isnin, 18 Mei 2009 merupakan sambutan hari guru di sekolah-sekolah. Tidak pasti adakah semua sekolah di Malaysia atau Johor sahaja. Yang pasti esok sambutan hari guru di sekolah saya bersama-sama rakan guru dan para pelajar.
Yang paling pasti, esok pasti kurang dari 10 % pelajar yang hadir. Bilangan pelajar di sekolah saya lebih kurang seramai 2600 orang dan yang datang esok pasti kurang dari 200 orang. Maklumlah datang sekolah pun bukannya belajar. Main saja dan cikgu ada aktiviti-aktiviti tertentu untuk meraikan diri sendiri. Yang peliknya waktu hari-hari biasa yang datang sekolah untuk belajar pun pelajar ramai ponteng. Alasannya pasti macam-macam. Semua kesalahan pastinya dituju dan dibebankan kepada guru. Antara kesalahan-kesalahan guru:

A. Pelajar selalu ponteng sekolah: 1. Cikgu tidak pandai tarik minat pelajar untuk datang sekolah. 2. Cikgu asyik tidak masuk kelas. 3. P&P cikgu tidak menarik. 4. Cikgu terlalu garang dan tidak mesra pelajar.

B. Pelajar tidak membuat kerja sekolah (homework): 1. Cikgu tak bagi kerja sekolah. 2. Cikgu malas. 3. Cikgu bagi banyak sangat kerja sekolah. 4. Cikgu tak pandai terangkan maka anak murid tak faham.

C. Pelajar gagal dalam mata pelajaran atau peperiksaan: 1. Cikgu tak pandai ajar. 2. Cikgu tak pandai buat soalan. 3. Cikgu tak pandai tanda jawapan. 4. Cikgu tak ajar pun topik yang nak keluar.

D. Pelajar melakukan banyak salah laku dan disiplin buruk: 1. Cikgu tak jalankan tugas disiplin. 2. Cikgu 'provoke' pelajar untuk lakukan salah laku disiplin. 3. Cikgu tak kawal pelajar betul-betul. 4. Cikgu kasar dengan pelajar.
Sebenarnya banyak lagi kesalahan dan masalah pelajar dibebankan kepada guru. Semuanya dibebankan di bahu guru-guru. Di mana peranan ibu bapa? Berapa jam anak-anak di sekolah dan berapa jam di rumah? Bila anak-anak lahir, orang pertama yang sambut guru atau ibu dan bapa? Berapa tahun di rumah bersama ibu bapa sebelum bertemu guru? Lain la kalau memang anak dilahirkan oleh ibu atau bapanya yang juga seorang guru.
Berbalik kepada hari guru esok, kami gembira meraikannya. Tidak mengharapkan hadiah daripada anak-anak murid atau pelajar. Cukuplah ucapan 'terima kasih cikgu' dan 'selamat hari guru'. Kalau itupun dikira terlalu mahal untuk diluahkan oleh anak-anak murid, tidak mengapalah. Tapi harap-harap jangan persoalkan kenapa cikgu payah sangat nak ucap 'tahniah' pada anak murid. Kah3!... Agak-agak macam tu ke? Sudah tentu tidak, guru tetap guru, sentiasa memaafkan tetapi jika anak murid sudah tak mengaku guru dan boleh mengata macam-macam tentang BEKAS gurunya...rasanya nak pandang muka BEKAS anak murid pun malas. Pandai-pandai la nak hidup.
Perlu diingat cikgu pun manusia juga. Ada hati dan perasaan.. Salam hari guru....

0 comments: