? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Thursday, May 21, 2009

Apa...pengalaman....hari ini....




Apa kebaikan (bagi saya) yang telah saya lakukan...



Pagi-pagi lagi dapat kelas 'relief' 5SS3. Tak pernah masuk atau mengajar kelas ni. Tak tahu bagaimana kerenah pelaja-pelajarnya. Masuk ke kelas saja, sampah banyak di atas lantai dan kerusi meja bersepah-sepah. Para pelajar hanya berbual-bual dan tidak peduli tentang kebersihan kelas. Ketua kelas tidak hadir tetapi penolongnya ada. Dengan bantuan penolong ketua kelas, beberapa orang pelajar perempuan cina mengambil penyapu dan penyodok sampah dan membersihkan kelas. Lagi bersemangat apabila gambar mereka di ambil Hasilnya, kelas lebih bersih, kemas dan teratur. Para pelajar juga lebih ceria dan gembira.



Alhamdulilah...tetapi baru saja nak meraikannya, panggilan telefon daripada ketua bidang, khidmat 'relief' lebih diperlukan di kelas lain yang ada peperiksaan. Sempat tinggalkan pesanan jaga kelas elok-elok kepada penolong ketua kelas dengan tanda 'ok' isyarat jari dan senyum.
Pengajaran: Pelajar dan guru adalah manusia yang punya hati dan perasaan. Perlu dibimbing dan membimbing, hormat menghormati dan sayang menyayangi. Semoga mereka semua akan terus memperbaiki diri untuk jadi orang baik dan berhati mulia serta ikhlas.
Tahniah 5SS3.



Apa kesebalan yang berlaku....



Hari khamis adalah hari untuk GC yak-yak yea (ya ke?). Itu tanggapan sesetengah pihak. Sebenarnya hari ini hari untuk GC memberikan khidmat bantu ke sekolah-sekolah yang diperlukan ataupun hari untuk kami berjumpa dan menjalankan aktiviti untuk memantapkan diri. Khidmat bantu, bunyi macam amat diperlukan. PPD dan JKD minta kami bantu itu dan ini tetapi bila tiba masanya, kehadiran kami ke sekolah-sekolah yang ditetapkan tidak dialu-alukan. Malah sekolah yang pengetuanya menjadi pengerusi JKD GC pun tak senang dengan kehadiran kami, walhal dia juga yang minta kami datang. Sabar je la..



Hari ni kami berkumpul lagi di PKG bandar Pontian. Yang hadir cuma 3 orang. Cuba untuk kemas bilik gerakan MGC baru kami yang tak ubah macam stor. Maklum la bilik lama dah 'dirampas'. Bila cuba bertanya kepada petugas PKG bagaimana boleh kami dapatkan peralatan seperti meja dan rak, dengan sedap menjawab "Beli sendiri la". Amboi! sedap bahasa. Saya pun jawab,"Kalau macam ni saya nak mengadu kepada pengarah". Jangan ingat dia seorang je boleh jawab sesedap bahasa, saya lagi pantas membalas sesedap rasa dan bertindak sepantas masa... Jangan nanti jadi 'buku bertemu ruas'.Bila nampak orang bercakap di telefon, kelam kabut pula nak dengar apa butir bicara... Tahu takut...lain kali jaga bicara... (tak sempat lak nak ambil gambar orang tu....tak sempat atau tak ingin?)

Pengajaran: Berfikir sebelum berbicara...

Apa keseronokan hari ini....



Petang tadi ke kedai ikan hiasan. Menambah koleksi ikan hiasan tentunya. Selama ini saya ingat ikan emas tentulah berwarna emas rupa-rupanya ada juga berwarna hitam. Cantik. Lebih mahal dari ikan emas biasa. Maklumlah 'emas hitam' kan memang mahal dan lebih diperlukan.. Rasa tenang dan seronok melihat ikan berenang-renang...tentunya dalam air. Cuba bayangkan kita berenang-renang dalam air....seronoknya...terutama di waktu cuaca panas seperti sekarang.. Jangan pulak cuba bayangkan pakaian apa yang dipakai...
Pengajaran: Seronok jadi ikan....tak payah asyik-asyik dipanggil pergi mesyuarat...

0 comments: