? ??????????????Love Is Strange? ????? ?????? ???Rating: 4.6 (21 Ratings)??171 Grabs Today. 17009 Total Gr
abs. ??????Get the Code?? ?? ?????Green Fumes? ????? ?????? ???Rating: 4.3 (204 Ratings)??125 Grabs Today. 42443 Total Grabs. ??????Get the Code?? ?? ???????Dusk For The Ambitious? ? BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS ?

Saturday, August 15, 2009

Gerak hati...

Salam bahagia dan ceria. Alhamdulillah kita masih lagi diberi peluang dan ruang untuk menikmati kehidupan yang ceria dan bahagia. Pernah dengar atau sebut peribahasa ni..."ikut hati mati, ikut rasa binasa". Dalam mengambil atau membuat sesuatu keputusan, biar berdasarkan akal fikiran yang waras dan rasional bukan hati dan rasa. Tapi kadang-kadang perlu juga ikut gerak hati.
Apa beza gerak hati dan kata hati? Macam lebih kurang sama je. Pandangan dan pendapat saya, apabila kita hidup dengan mengamalkan apa yang telah ditetapkan oleh Allah, membuat penyerahan kepadaNYA dengan sepenuhnya, setulusnya maka ikutlah gerak hati. Bukankah Allah Maha Mengetahui, Maha Mendengar, Maha Pengasih dan Penyayang?
Dalam perjalanan saya untuk berkongsi ilmu dengan anak-anak pelajar di Bandar Penawar, saya perlu bertolak dari rumah seawal jam 4.45 pagi. Hari masih gelap dan jalan masih sunyi. Bertemankan mak dan anak, saya mulakan perjalanan dengan penuh penyerahan kepadaNYA. Melalui jalan gunung yang gelap, tidak rata dan bengkang-bengkok agak mencabar untuk wanita tetapi saya yakin niat yang baik akan sentiasa mendapat pertolongan Allah. Apabila telah masuk waktu subuh, mak mula minta dicarikan masjid atau surau. Hati saya juga tidak tenang kerana ada kewajipan utama kepada Allah perlu ditunaikan. Dalam kepekatan gelap dan di tempat yang agak asing, bimbang juga menjelma masjid yang bukan milik manusia. Dalam hati sentiasa berdoa 'Ya Allah..permudahkanlah urusanku..'.
Tiba-tiba (macam suspen la pulak) kami nampak papan tanda "masjid 100 m" dengan tanda anak panah ke dalam. Mak memang suka tapi gerak hati saya kata teruskan lagi perjalanan. Mak dah mula bising malah mula menyarankan beli alat yang boleh cari kedudukan masjid macam yang adik pernah cerita. Huh! Kalau setakat jalan dekat-dekat sekitar Johor rasanya tak perlu lagi alat canggih tu. Selepas 10 minit perjalanan, kami jumpa sebuah surau yang letaknya di tepi jalan. Walaupun hanya surau tetapi keadaanya yang bersih dan terurus memudahkan urusan musafir untuk menunaikan tanggungjawab kepada Ilahi. Bukankah gerak hati tadi tepat? Allah berikan gerak hati agar kita sampai ke tempat yang lebih selamat dan selesa. Maka tak perlulah alat canggih yang disarankan mak. Bukan tak penting tetapi buat masa ini belum perlu sangat. Bukan itu sahaja, sebenarnya banyak gerak hati yang betul dan tepat pernah saya lalui. Alhamdulillah semuanya tidak memudaratkan. Yang penting kita perlu bersihkan hati dan lakukan penyerahan kepada Allah. Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-hambaNYA. Semoga kita semua tetap di dalam keimanan dan perlindunganNYA.

0 comments: